Information till våra hyresgäster
Vi förbehåller oss rätten att göra en kreditkontroll på den hyressökande innan vi arrangerar med en visning av lägenheten.
En trygg ekonomi är viktig för att vi ska kunna sköta om och utveckla våra lägenheter och bostadsområden på bästa sätt. Därför finns en policy som gäller nya hyreskontrakt.
För att få teckna kontrakt med oss måste den blivande hyresgästen ha fyllt 18 år.
Alla måste ha rimliga möjligheter att både bo och leva på sin eller hushållets samlade inkomst. Vi tillämpar dessa kriterier för att godkänna en ny hyresgäst.
A. Hyran får inte vara större än 30 procent av lönen före skatt från
· tillsvidare anställning
· vikariat minst sex månader framåt i tiden
· projektanställning minst 12 månader framåt i tiden
B. Hyran får inte vara större än 40 procent av inkomsten efter skatt från
· pension
· A-kassa med minst sex månader kvar
· studiemedel CSN plus borgen
C. Hyran får inte vara större än 40 procent summan av
· barnbidrag
· bostadsbidrag
· underhållsstöd
Hyresgästen ska kunna visa intyg på att man har de inkomster och bidrag som man uppger.
Om det gäller ett mindre belopp, som inte får vara en hyresskuld, och det är betalt kan vi godta den. Men annars tackar vi nej till hyresgäster med betalningsanmärkning.
I tveksamma fall begär vi borgen och ställer då i fråga om inkomst och betalningsanmärkning samma krav på borgensmannen som på hyresgästen.
Vi förbehåller
oss rätten att ta kontakt med arbetsgivare och tidigare hyresvärd eller
bostadsrättsförening för att få veta mer om hyresgästen. Det kan t ex finnas
skäl att neka störande personer kontrakt.
För att en hyresgäst ska få flytta till ett annat boende hos Select Fastigheter gäller följande:
· Noll kronor i hyresskuld på den nuvarande lägenheten
· Inkomstprövning om hyran för den nya bostaden är högre
· Anmälan om störningar i boendet kan vara skäl att neka till bytet
Det är mycket att tänka på när Du är nyinflyttad – vad som finns var, vem Du ska ringa när något händer, vem som har hand om vad. Här följer en lista över sådant som kan vara bra att tänka på när Du flyttar in.
För att post från myndigheter ska komma till Din nya adress är det viktigt att Du gör en flyttanmälan i god tid (minst fem arbetsdagar) före flytten. Du gör Din anmälan till Svensk Adressändring.
I övrigt måste Du själv anmäla ändrad adress till föreningar, försäkringsbolag, banker, gasleverantör, tidningar, vänner och bekanta osv.
När Du flyttar måste Du dels teckna ett el-abonnemang på den nya adressen, dels avsluta ditt gamla abonnemang på den förra adressen. Kontakta Din elleverantör för mer information. Är Du sen att teckna el-abonnemang så kommer vi att fakturera el kostnader retroaktivt för den tid som Du hyrt lägenheten.
Du måste också anmäla flyttning av ditt telefonabonnemang och eventuellt
internetabonnemang.
Kontakta ditt telefonbolag och Din internetleverantör för mer information.
Du har rätt att
kräva att lägenheten är i bra skick och ordentligt städad när Du flyttar in.
Lägenheten besiktigas alltid innan en ny hyresgäst flyttar in, men det kan ändå
finnas brister som inte har upptäckts.
Är Du missnöjd med något är det viktigt att Du omedelbart hör av dig till oss,
så att problemen kan besiktigas och åtgärdas.
Vid inflyttningen får Du ett antal originalnycklar till lägenhet. Kontrollera att Du har fått rätt nycklar och att antalet stämmer. Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna. Om Du skulle förlora några nycklar blir Du betalningsskyldig för dessa.
En hemförsäkring är ett bra skydd för dig och ditt hem. Därför bör Du teckna en sådan, om Du inte redan har en. En flytt är dessutom ett bra tillfälle att kolla upp vad försäkringen täcker. Kanske Du flyttar från en mindre till en större lägenhet? Då ökar förmodligen mängden och värdet på Dina ägodelar. Kontakta gärna ditt försäkringsbolag och gå igenom ditt försäkringsskydd.
Det är alltid bråttom när det börjar brinna. Kontrollera därför utrymningsvägar och annat brandskydd i förväg, helst redan när Du flyttar in. En brandvarnare är en billig livförsäkring för dig och Din familj. Om det inte finns brandvarnare i lägenheten, skall Du genast höra av dig till oss, som ansvarar för att en brandvarnare finns i varje lägenhet.
Det är viktigt att hyran betalas i tid, annars riskerar Du att förlora ditt hyreskontrakt. Hyran betalas alltid i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början på vårat BG-nummer vilket finns angivet på dels på hyreskontraktet och dels på de hyresavier skickas ut.
Vad som ingår i Din hyra framgår av Ditt hyreskontrakt. Normal ingår uppvärmning men inte el, i en del lägenheter ingår kabel-TV medans det i andra finns en digital box.
Som regel gäller att Du inte behöver betala extra för fel som beror på ålder och normalt slitage. Är det däremot fråga om skadegörelse eller överslitage måste Du betala för reparationen.
Beroende på var Du bor finns olika möjligheter till TV och Internet
TV:
Analog kabel tv via Sappa AB med ett grundutbud av kanaler ingår i hyran.
För ytterligare information hänvisas till Sappa AB’s hemsida www.sappa.se
eller telefon 0774-444744. Felanmälan görs på 0774-444744.
I-net: Lägenheterna är anslutna till Dalaenergi stadsnät. Du bokar dina tjänster via stadsnat.dalaenergi.se/ eller ringer Dalaenergi på 0247-738 20.
TV:
Digital TV via markbundna nätet. TV med digitalmotagare eller digital box
krävs.
Du
håller med egen digital box och tecknar eget abonemang för eventuella
betalkanaler.
I-net: ADSL via telefon telefonjacket, Du tecknar eget avtal med en leveratör.
Säter (Snickargatan 8 o 10)
TV:
Analog kabel tv via Sappa AB med ett grundutbud av kanaler ingår i hyran.
För ytterligare information hänvisas till Sappa AB’s hemsida www.sappa.se
eller telefon 0774-444744. Felanmälan görs på 0774-444744.
I-net: ADSL via telefon telefonjacket, Du tecknar eget avtal med en leveratör.
TV:
Analog kabel tv via Sappa AB med ett grunduttbud av kanaler ingår i hyran.
För ytterligare information hänvisas till Sappa AB’s hemsida www.sappa.se
eller telefon 0774-444744. Felanmälan görs på 0774-444744.
I-net: Lägenheterna är anslutna till
Zitius Öppen Fiber. Du bokar dina tjänster via
https://dalarna.zmarket.se/privat/bredband
.
TV:
Analog kabel tv via Sappa AB med ett grunduttbud av kanaler ingår i hyran.
För ytterligare information hänvisas till Sappa AB’s hemsida www.sappa.se
eller telefon 0774-444744. Felanmälan görs på 0774-444744.
I-net: Lägenheterna är anslutna till Hedemora stadsnät. Du bokar dina tjänster via www.hedemora.qmarket.se eller ringer bredbandsrådgivaren på 08-578 804 44.
TV:
Digital TV via markbundna nätet. TV med digitalmotagare eller digital box
krävs.
Du håller med egen digital box och tecknar eget abonemang för eventuella
betalkanaler.
I-net:
Lägenheterna är anslutna till Hedemora stadsnät. Du bokar dina tjänster via www.hedemora.qmarket.se eller ringer
bredbandsrådgivaren på 08-578 804 44.
Hedemora (Gussarvsgatan 8, Långgatan 2,
Rådstugränd 2)
TV:
Analog kabel tv via Sappa AB med ett grundutbud av kanaler ingår i hyran.
För ytterligare information hänvisas till Sappa AB’s hemsida www.sappa.se
eller telefon 0774-444744. Felanmälan görs på 0774-444744.
I-net: ADSL via telefon telefonjacket, Du tecknar eget avtal med en leveratör.
Det betyder mycket för grannsämjan att alla försöker hålla ordning i tvättstuga, trapphus och andra gemensamma utrymmen. För allas trevnad och säkerhet skall entréportar, källare och vindsdörrar hållas stängda och låsta. Föremål får ej placeras i trapphus eller i andra gemensamma utrymmen.
Husdjur som hund och katt måste hållas under uppsikt så de inte stör grannarna. Som hyresgäst hos oss får Du inte ha ormar eller reptiler i lägenheten.
Skadegörelse och vandalisering förstör trevnaden i fastigheten. Dessutom kostar detta stora pengar som kan användas till bättre ändamål.
Du får inte föra oväsen, utföra arbete eller på annat sätt uppträda så att närboende därigenom kan störas. Detta kan medföra att kontraktet sägs upp för avflyttning och skyldighet att betala eventuella kostnader som uppstår i samband med störningen. Om Du upplever att Du blir störd av för hög musikvolym gap och skrik i lägenheten och i trapphuset eller av annan anledning, meddela oss på 0243-211 861.
Innan Du kastar Dina sopor är det viktigt att Du försluter påsen ordentligt och använd därför avsedda soptunnor. Grovsopor får inte lämnas vid soptunna eller i källare utan måste bortforslas av hyres- gästen själv.
Bokning av tvättider gör Du via bokningslistan som finns i tvättstugan. Var noga med att städa efter Dig när Du använt tvättstugan. Det är viktigt att Du respekterar tvättiderna så ingen annan hyresgäst blir utan tvättid.
Du gör Din felanmälan genom att ringa till oss på 0225-13055, vi svarar normal under kontorstid och ringer Du på annan tid går det bra att lämna ett meddelande till vår telefonsvarare som vi kollar av regelbundet.
Du kan också göra din felanmälan genom att maila till oss på fel@selectfastigheter.se.
Kom ihåg att uppge namn, adress, telefon, om det finns något husdjur hemma och om vi vid behov får använda huvudnyckel för att komma in.
När Du ska flytta är det mycket att hålla reda på – både vad gäller ditt nya boende och den lägenhet Du lämnar. Här följer en checklista över sådant som är viktigt att komma ihåg.
Du måste alltid
säga upp ditt hyreskontrakt skriftligt.
Uppsägningstiden börjar vid månadsskiftet närmast efter att uppsägningen
kommit in till oss.
Om exempelvis Du säger upp lägenheten den 24 maj börjar uppsägningstiden att gälla från den 1 juni. Uppsägningstiden är normalt tre månader, framgår av hyreskontraktet.
För att post från myndigheter ska komma till Din nya adress är det viktigt att Du gör en flyttanmälan i god tid (minst fem arbetsdagar) före flytten. Du gör Din anmälan till Svensk Adressändring.
I övrigt måste Du själv anmäla ändrad adress till föreningar, försäkringsbolag, banker, gasleverantör, tidningar, vänner och bekanta osv.
Samtliga nycklar måste lämnas tillbaka när Du flyttar – även de kopior Du eventuellt har gjort. Om inte samtliga nycklar lämnas in kan Du bli skyldig att betala vad det kostar för oss att byta lås. Nycklarna ska lämnas senast kl 12:00 första vardagen efter att hyreskontraktet gått ut.
När Du flyttar måste Du dels teckna ett el-abonnemang på den nya adressen, dels avsluta ditt gamla abonnemang på den förra adressen. Kontakta Din elleverantör för mer information.
Du måste också anmäla flyttning av ditt telefonabonnemang och eventuellt internetabonnemang. Kontakta ditt telefonbolag och Din internetleverantör för mer information.
I anslutning till flytten görs en lägenhetsbesiktning, och det är bra om Du kan vara med när den görs. Du får alltid en kopia på besiktningsprotokollet – även om Du inte kan närvara. Före besiktningen måste Du tänka på följande:
Du måste vara beredd på att visa den lägenhet Du ska flytta från för den person som får erbjudande om att flytta in efter dig. Vanligtvis tar personen kontakt med dig för att komma överens om en tid för visning som passar er båda.
Lägenheten ska vara i bra skick när Du flyttar. Var därför noggrann när Du flyttstädar – nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan ytterligare städning. Alla utrymmen som hör till lägenheten måste städas, inklusive balkong, förråd och eventuellt garage. Du kan bli tvungen att betala städningen i efterhand om det är slarvigt städat. Här följer några hållpunkter för Din flyttstädning:
Kök
· Drag ut spisen och rengör sidor och bakstycke samt vägg, skåpsidor och golv.
Badrum och toalett
Rum
När Du flyttar måste Du ta med dig alla Dina tillhörigheter som finns i lägenheten, men också de saker som Du förvarat i förråd och på balkong/uteplats.